Netstrategie

Alle informatie over webmarketing, online marketing strategie, juiste inzet van social media en zoekmachine-optimalisatie

De beste 5 tips om meer uit social media marketing te halen

21 januari 2013 by Netstrategie Leave a Comment

Social media heeft de afgelopen 3 tot 4 jaar een enorme groei meegemaakt en ook veel bedrijven gebruiken social media steeds vaker om bijvoorbeeld acties en aanbiedingen te promoten. Het is echter wel belangrijk om dit op de juiste wijze te doen. Met deze 5 tips kunt u meer uit uw social media marketing halen.

1. Promoot uw social media kanalen

Een Facebook-pagina opzetten of een Twitter-account aanmaken kan iedereen, maar als u er niets mee doet is het eigenlijk al tijdverspilling. Om voldoende “likes” en fans te krijgen op Facebook of volgers op Twitter moet uw doelgroep wel bekend zijn met uw social media-kanalen. Om uw social media kanalen te promoten kunt u het volgende doen:

  • vermeldt de kanalen in al uw “offline” materialen als visitekaartjes en advertenties;
  • gebruik de links naar kanalen in de handtekening van uw e-mail en nieuwsbrieven;
  • vraag gebruikers om te delen. Door een bericht te sharen of te retweeten wordt uw kanaal gepromoot door uw volgers.

2. Gebruik social media om andere activiteiten te promoten

De tweede tip hangt erg samen met de eerste tip: een goede invulling van social media is andere zaken erop te promoten. Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe advertentie, zet deze dan ook op Facebook en gebruik dan Twitter om te linken naar de advertentie op Facebook. Een nieuw artikel op uw website kunt u ook eenvoudig delen op social media. Zo vult u al uw kanalen aan en biedt het een goede optie om uw doelgroep te attenderen op iets nieuws. Bijkomend voordeel is dat u op deze wijze ook geregeld wat te melden hebt op social media, wat weer gunstig is om het aantal volgers en fans hoog te houden en zelfs te vergroten.

3. Wees betrokken

Social media als Facebook en Twitter zijn uitstekende middelen om om feedback van de doelgroep en/of klanten te ontvangen. Vragen en opmerkingen kunt u eenvoudig beantwoorden en door het gebruik van social media is de feedback vanuit de klant een stuk laagdrempelig geworden. Let er wel op dat u niet te snel of te vaak op opmerkingen (tenzij het echt om een klacht of support gaat), omdat de kans dan aanwezig is dat mensen dan stoppen met reageren. Bij complimenten op Facebook kunt u natuurlijk ook gewoon de “vind ik leuk”-knop gebruiken. Een hogere betrokkenheid zal leiden tot een hogere klanttevredenheid, waardoor klanten later zullen terugkeren.

4. Leer van social media en pas uw bedrijf erop aan

Deze tip hangt weer deels samen met de tip hierboven: door de feedback van uw doelgroep leert u wat u eventueel kan veranderen in de marketing, strategie of product van uw bedrijf. Maar u kunt ook in de gaten houden wat uw concurrentie doet: wat voor acties houden zij? Hoe gaan zij om met de doelgroep? U moet natuurlijk niet de concurrent gaan kopiëren, maar u kunt er wel goed van leren wat u kan verbeteren of zelfs de concurrent kan overtreffen. Het voordeel van social media is dat u meteen actie kunt ondernemen, iets wat bij bijvoorbeeld reeds geplaatste advertenties van de concurrent niet kan.

5. Analyseer

Wanneer u voldoende “likes” op Facebook heeft kunt u de statistieken zien van uw Facebook-pagina (over het gebruik hiervan zal ik nog een uitgebreid artikel schrijven). Hierbij kunt u bijvoorbeeld zien wie allemaal uw pagina leuk vindt, waar zij vandaan komen, etc etc. Op Twitter zijn er minder van dit soort statistieken zichtbaar, maar kunt u bijvoorbeeld wel bekijken wie uw volgers zijn. Een andere goede bron is Google Analytics: als u Analytics gebruikt kunt u bekijken hoeveel effect uw campagnes op social media hebben en hoeveel bezoekers er naar uw website zijn gekomen vanuit bijvoorbeeld Twitter, Youtube, LinkedIn of Facebook. U weet dan meteen hoeveel bezoekers social media oplevert voor uw website. Voor het gebruik van Analytics zal ik nog een uitgebreid artikel schrijven.

In deze tijd is social media eigenlijk een must om te hebben en kan het een bijzonder handig (en zelfs gratis) instrument zijn om uw website en/of bedrijf te promoten.

Heeft dit artikel u geholpen? Deel het dan op Twitter of Facebook. Heeft u nog vragen? Reageer gerust!

Filed Under: Internet marketing, Social media Tagged With: Facebook, Google+, LinkedIn, online marketing, promotie, social media, Twitter, webmarketing, Youtube

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in