Op internet zijn er diverse manieren om geld te verdienen. Het advertentieprogramma van Google, dat Google Adsense heet, zorgt ervoor dat op een website advertenties en links worden getoond waarmee de eigenaar van de website geld ontvangt voor het aantal clicks en vertoningen van de advertenties. In dit artikel wordt globaal uitgelegd hoe Adsense werkt en wat de belangrijkste spelregels zijn voor het gebruik van dit advertentieprogramma.
Wat is Google Adsense?
Google Adsense zijn de advertenties (meestal vierkante blokken of banners bovenin) die op veel websites voorkomen en meestal rechtsonder de advertentie “Ads by Google” vermeld hebben staan. Het plaatsen van deze advertenties gaat door middel van een code welke je bij Google aan kan vragen (na het aanmaken van een Google Account). Er zijn diverse maten of afmetingen en voor de versies met tekstlinks kan je de kleuren en layout zelf aanpassen aan het ontwerp van je eigen website.
Behalve advertenties op websites tellen de advertentievertoningen op YouTube ook mee voor de inkomsten van Google Adsense. De inkomsten van YouTube worden echter niet direct weergegeven of opgeteld binnen het Adsense Dashboard (het controlepaneel waarop alle inkomsten en statistieken van Adsense worden weergegeven) maar worden bij YouTube zelf bijgehouden. Aan het einde van de maand wordt het saldo van de YouTube advertentie-inkomsten bij het saldo van Adsense toegevoegd.
Content-gerelateerde advertenties
Google gebruikt voor Adsense meestal content-gerelateerde advertenties. Dit betekent dat de advertenties passen bij de inhoud van de website. Zo zal een website over make-up doorgaans advertenties van make-upfabrikanten laten zien en een site met filmreviews laat bijvoorbeeld advertenties van dvd’s of streamingsdiensten (zoals Netflix) zien. Het idee hierachter is eenvoudig: doordat bezoekers advertenties zien die passen bij de inhoud van de website zullen ze eerder geneigd zijn om op een advertentie te klikken.
Adsense advertenties op basis van cookies
Behalve contentgerelateerde advertenties gebruikt Google ook advertenties op basis van cookies: wanneer iemand bijvoorbeeld gezocht heeft op Google naar vakanties of schoenen, dan zal Adsense (eventueel bij het gebrek van gerelateerde advertenties voor bepaalde sites) een advertentie van bijvoorbeeld een online schoenenshop of online reisbureau op je site tonen.
Uitleg van de Click-Through-Rate
Een begrip dat je vaak hoort bij advertentieprogramma’s is CTR, de afkorting van Click-Through-Rate. De CTR geeft de verhouding weer van het aantal daadwerkelijke kliks op een advertentie afgezet tegenover het aantal paginaweergaven van je website. Een rekenvoorbeeldje: stel dat je 100 paginaweergaves hebt, en er wordt op die pagina’s 7 keer op een advertentie geklikt dan heb je een CTR van 7%.
CTR van Google Adsense verhogen
Mocht je CTR op de website aan de lage kant zijn, dan is het natuurlijk belangrijk om deze zien te verhogen. Hier zijn meerdere manieren voor: het aanpassen van de kleuren of layout van tekstadvertenties, een betere plaatsing of het aanpassen van de advertentieformaten. Het kan ook zijn dat je de website zelf moet aanpassen, zoals een andere achtergrondkleur of ervoor zorgen dat de advertenties beter geïntegreerd zijn in het ontwerp van de website.
Ook de plaats waar de advertenties van Google Adsense worden weergegeven kan doorslaggevend zijn in het aantal clicks op de advertenties: de praktijk laat zien dat de beste plaatsen voor advertenties “above the fold” zijn: dit betekent dat de advertenties zichtbaar moeten zijn op het eerste zichtbare deel van de website zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen om de advertenties te kunnen zien. Verder laat de praktijk zien dat met name een brede horizontale banner bovenin, een verticale grote banner (Google noemt dit de “skyscraper” wegens het ontwerp dat op een wolkenkrabber lijkt) aan de linkerzijkant en een rechthoekige of (bijna) vierkante advertentie in de inhoud (tekstdeel) van de website. In dit geval zit je dan op de website op het maximum van 3 Adsense-advertenties.
Google geeft met regelmaat tips weer binnen het Adsense control panel over hoe je de CTR en de inkomsten op je website met Adsense advertenties kan verbeteren.
Inkomsten per click
Google Adwords is een advertentieplatform waarbij een adverteerder de advertentie (dit kan een tekstadvertentie zijn, maar ook een zogenaamde “Rich Media format” zijn in de vorm van een afbeelding of filmpje) aanlevert met daarbij zoekwoorden (keywords) waarop zij gevonden of getoond willen worden bij Google. Hoe populairder deze keywords des te duurder de advertenties zullen zijn omdat er meer concurrentie van is.
De adverteerders melden zich bij Google aan via het Google Adwords-programma. Google Adwords rekent aan de adverteerders een bepaald bedrag per click op een advertentie. Dit bedrag is de adverteerder dus aan Google kwijt en Google geeft jou een bepaalde commissie van de opbrengsten van deze advertenties die via jouw website getoond en aangeklikt zijn. Google houdt de commissie al enige jaren strikt geheim, maar men denkt dat het percentage dat Google uitbetaalt aan commissie rond de 68% bedraagt.
Uitbetaling van de Adsense inkomsten
Je hoeft zelf geen factuur op te stellen of achter je geld aan te gaan bij de adverteerders: Google regelt dit allemaal en maken per maand een bedrag naar je over als je aan het minimumbedrag voldoet. Dit is 70 Euro (of 100 Dollar) en wanneer je dit nog niet behaald hebt wordt het saldo doorgeschoven naar de volgende maand (of de daarop volgende maand als de 70 Euro nog niet behaald is) totdat het minimumbedrag behaald is. De inkomsten van YouTube worden in Adsense meegenomen en achteraf (aan het einde van de maand) bovenop het advertentiesaldo van de website-inkomsten geteld. De uitbetaling van Adsense geschiedt gewoon per bank, dus je krijgt een aantal weken na het einde van de maand (doorgaans op de 22e of 23e) het saldo op je rekening gestort.
Spelregels en risico’s van Adsense
Aan het verdienmodel Adsense als inkomstenbron hangen natuurlijk een aantal risico’s: zo kan het zijn dat je website ineens minder goed scoort op Google, wat betekent dat je inkomsten ineens (flink) kunnen dalen.
Het is ook enorm belangrijk om de Terms of Service (ToS) van Google Adsense goed door te lezen. Hierin staan alle spelregels die gelden voor Google Adsense. Wanneer je regels (herhaaldelijk) overtreedt loop je het risico uitgesloten te worden van het gebruik van Google Adsense. Dit uitsluiten van Adsense wordt een ban genoemd. Wanneer je eenmaal uitgesloten bent bij Google Adsense is het zeer moeilijk om deze ban ongedaan te laten maken. Bovendien geldt de ban voor je gehele account, dus mocht je meerdere sites hebben met Adsense dan zijn deze ook direct uitgesloten van Google’s advertentieprogramma.
De belangrijkste spelregels van de ToS zijn:
- klik nooit op de advertenties op je eigen site.
- Laat vrienden of bekenden ook nooit op de advertenties op de site klikken: zeker in geval van herhaaldelijk klikken is het risico groot op een ban van Google.
- Zorg ervoor dat menu’s (ook zogenaamde uitklap-menu’s of mouse-over menu’s) niet over de advertenties heen vallen. Google ziet dit namelijk als een misleiding omdat bij het misklikken de bezoeker meteen op een advertentie klikt.
- Vraag nergens op de website aan mensen om op de advertenties te klikken.
- Het tonen van paginaweergaven, CTR en costs-per-click (CPC of ECPM, oftewel de inkomsten per paginaweergaven) of andere statistieken van Adsense zijn niet toegestaan.
- Ook andere verwijzingen of misleidingen om ervoor te zorgen dat bezoekers eerder op de advertenties klikken kunnen resulteren in een ban.
Zorg er dus voor dat je website volledig voldoet aan de eisen en regels die Google met Adsense stelt, zodat het risico op een ban zo beperkt mogelijk is.
Meer informatie over Google Adsense vindt je in de categorie Adsense met daarin diepgaande artikelen en tips over de diverse aspecten die met Adsense te maken hebben.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.