De markt bestaat uit vraag en aanbod, maar binnen de vraag is er een behoorlijk onderscheid te maken tussen de soorten vraag en hoe een ondernemer hierop kan inspelen. De grootte van de vraag bepaalt of een product of dienst goed zou kunnen verkopen op de markt, dus het is voor een bedrijf enorm belangrijk om te weten wat de vraag is en hoe deze verder in elkaar steekt.. In dit artikel wordt duidelijk uitgelegd welke soorten vraag er zijn en wat dit voor de ondernemer betekent.
De vraag kan het beste worden omschreven als de totale vraag die afnemers hebben naar een bepaalde product of dienst binnen een bepaalde branche binnen een bepaald moment of bepaalde periode. De vraag bevat de behoefte die de afnemer (of groep afnemers) heeft naar een specifiek product, merk of dienst en de afnemer de mogelijkheid heeft om dat specifieke product, merk of dienst te kunnen kopen.
Vraagsoorten
Binnen de marketing kun je de volgende soorten vraag tegenkomen:
- de generieke vraag;
- primaire vraag;
- secundaire vraag;
- selectieve vraag;
- finale vraag;
- afgeleide vraag;
- actuele vraag;
- potentiële vraag;
- initiële vraag;
- additionele vraag;
- uitbreidingsvraag;
- vervangingsvraag.
Een aantal vraagsoorten kunnen bij elkaar gebundeld worden omdat ze elkaar aanvullen of opvolgen. Hieronder worden de diverse soorten vraag verder uitgelegd.
De generieke, primaire, secundaire en selectieve vraag op de markt
Onder de generieke vraag verstaat de marketing de vraag naar producten of diensten die als doel hebben om de behoefte van de afnemer te bevredigen. Dit kan gezien worden als de algemene vraag, zoals de vraag naar onderwijs, vraag naar amusement etc etc.
De primaire vraag is de vraag van de afnemer naar een bepaalde productsoort, zoals een personenauto of koelkast. De primaire vraag is ook wel bekend als autonome vraag, oorspronkelijke vraag of totale vraag.
Bij de secundaire vraag wordt de primaire vraag specifieker. In dit geval is de vraag van de afnemer dus naar een bepaald type product of dienst, zoals een stationwagon (wanneer de primaire vraag nog een auto was) of een Amerikaanse koelkast (waarbij de primaire vraag nog alleen de koelkast was).
De selectieve vraag geeft de verhouding weer tussen de primaire vraag en secundaire vraag. Vaak wordt dit aangeduid in een percentage. Bijvoorbeeld: als de primaire vraag door consumenten naar personenauto’s 20.000 in een bepaalde periode is, en de secundaire vraag naar stationwagons is 5.000 stuks dan is de selectieve vraag 25%. Dit lijkt sterk op het marktaandeel, maar heeft alleen betrekking op de vraag. Andere benamingen voor selectieve vraag zijn: specifieke vraag of relatieve vraag.
Finale en afgeleide vraag op de markt
Wanneer een afnemer of consument direct naar een eindproduct vraagt spreken we van een finale vraag. De afgeleide vraag is de vraag naar een industrieel product die weer op zijn beurt bepaald wordt door de finale vraag. Bijvoorbeeld: een fietsenzaak zal pas roze mountainbikes in het assortiment opnemen als er voldoende vraag is naar deze roze mountainbikes door zijn klanten. De producent van roze mountainbikes zal deze roze fietsen gaan produceren als zijn klant (de fietsenwinkel) er voldoende zal bestellen. De verfleverancier van de mountainbikeproducent zal pas de juiste verf gaan produceren op het moment dat de producent deze bij de verffabrikant bestelt. Een ander voorbeeld is bij vakanties: de primaire vraag naar vliegvakanties zal ervoor zorgen dat de afgeleide vraag naar vliegtuigen kan gaan stijgen. Dit zorgt ook weer voor een afgeleide vraag: om de vliegtuig te kunnen produceren zijn halffabrikaten, grondstoffen en andere materialen nodig.
Actuele en potentiële vraag
De actuele vraag, ook wel bekend als effectieve vraag, is de daadwerkelijk uitgevoerde vraag van de afnemers. Deze vraag is makkelijk meetbaar door bijvoorbeeld verkoopcijfers (zoals autoverkoop, televisie-verkoop etc etc). De potentiële vraag is de maximale vraag naar een product of dienst die de gehele doelgroep kan hebben, minus de actuele vraag. Een goed voorbeeld hiervan is het totaal aantal huishoudens minus de het aantal gekochte magnetrons door huishoudens in een bepaalde periode.
Initële, additionele vraag, vervangingsvraag en uitbreidingsvraag
Wanneer een afnemer voor het eerst in zijn of haar leven een product of dienst gaat aanschaffen spreekt men van de initiële vraag. Bijvoorbeeld de aanschaf van de allereerste auto. De additionele vraag is de extra vraag van een afnemer die al in het bezit is van een product om deze aan te vullen met eenzelfde extra product, zoals de aanschaf van een tweede auto of televisie voor op de slaapkamer. Wanneer een product of dienst aan vervanging toe is, spreekt men van vervangingsvraag, ook wel bekend als remplacevraag. Bij producten die onder niet-duurzame verbruiksartikelen vallen (zoals boter, brood of melk) spreekt men van een herhalingsaankoop als de afnemer weer voor dezelfde versie of merk/type kiest. Er is sprake van een uitbreidingsvraag wanneer de initiële vraag en additionele vraag samen vallen. Zoals een stel dat tegelijkertijd twee nieuwe auto’s koopt of de tv’s die op de slaapkamer en in de huiskamer in hun eerste woning samen tegelijkertijd worden aanschaft.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.