Op marketinggebied hoor je diverse marktbegrippen voorbij komen. Er zijn diverse soorten markten met ieder specifieke kenmerken en betekenissen. In dit artikel wordt duidelijk uitgelegd welke markten er allemaal zijn en wat hiervan de kenmerken zijn.
De markt zelf valt te omschrijven als de vraag van afnemers naar bepaalde producten of diensten. Vaak wordt de markt omschreven als “geheel van vraag en aanbod” maar dit is niet geheel juist: wanneer de vragende partijen behoefte hebben aan een product of dienst maar deze nog niet aangeboden wordt, dan valt dit toch onder de behoefte op de markt. Het is dan aan de aanbieders om zo’n product of dienst te ontwikkelen en beschikbaar te stellen.
Hieronder volgen de diverse markten die in de marketing voorkomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen concrete markten en abstracte markten.
Concrete markten
Een concrete markt is een markt waarbij kopers en verkopers elkaar ontmoeten op een geografisch bepaalde plaats en de goederen zijn dan hier in natura aanwezig. De concrete markt wordt ook wel de technische markt genoemd. Voorbeelden van concrete markten zijn:
- een veiling waarbij in een openbare verkoop goederen of objecten geveild worden. Op de veiling staan veel kopers tegenover 1 verkoper en wordt de veiling geleid door een veilingmeester. Een veiling kan per opbod gaan (de prijs begint laag en wordt steeds hoger door biedingen), afslag (prijs begint hoog en daalt) of een combinatie van opbod en afslag (eerst wordt de veiling per opbod ingezet, daarna wordt een hogere prijs ingezet waarna de prijs bepaald wordt door afmijnen). Bekende voorbeelden van veilingen zijn de bloemenveiling, groente- en fruitveiling en de huizenveiling.
- De beurs waarbij goederen niet perse aanwezig zijn, zoals bij de graanbeurs, waarbij echter wel monsters van graan aanwezig zijn. Dit wordt ook wel de oneigenlijke beurs genoemd. Mochten er geen monsters aanwezig zijn maar er wordt met een kwaliteitsaanduiding gewerkt, dan spreekt men van een eigenlijke beurs.
- Fungibele goederen zijn goederen op de markt die verhandeld worden op basis van omschrijvingen en elkaar volledig kunnen vervangen of onderling uitwisselbaar zijn. Bekende voorbeelden hiervan zijn aandelen en obligaties op de effectenbeurs en de handel van bepaalde soorten koffie.
Abstracte markten
Wanneer vraag en aanbod elkaar ontmoeten en hierdoor een verkoopprijs wordt bepaald spreekt men van een abstracte markt. Bij deze markt hoeven goederen fysiek dus niet aanwezig zijn of aanbieders en afnemers ook elkaar moeten ontmoeten. De condities en omstandigheden waaronder aanbieders en afnemers handelen moeten wel bij beide partijen bekend zijn. Alleen dan is er sprake van een transparante markt.
Overige marktbegrippen
Binnen de marketing maakt men, behalve bovenstaand onderscheid, ook nog een andere afsplitsing van de diverse soorten markten:
- de inkoopmarkt, ook wel bekend als business-to-business-markt of industriële markt, vinden transacties plaats tussen bedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is een machinefabrikant die een machine verkoopt aan een productiebedrijf die de machine gebruikt om producten mee te fabriceren.
- Consumentenmarkt. Bij de consumentenmarkt vinden de contacten plaats tussen aanbieder (bijvoorbeeld een winkel) aan de consument.
- De doelmarkt is de markt die opgesplitst is in bepaalde doelgroepen waarbij de verkopende partij zich richt op specifieke doelgroepen, zoals kopers van kinderfietsen of mensen die binnen een bepaalde leeftijdsgroep vallen.
- Op de tweedehands markt verkoopt de aanbieder een gebruikt product aan een bedrijf of consument. Ook recyclebare producten of materialen vallen onder de tweedehands markt, zoals oud ijzer of oud papier.
In de komende artikelen zal nader worden ingegaan op de vraagzijde en aanbodzijde op de markt.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.