Voor het kunnen toepassen van het marketingconcept van een onderneming gebruikt een ondernemer een marketingmix die bestaat uit diverse componenten: het product, de prijs, de plaats van verkoop en de promotie van het product en de onderneming. De marketinginstrumenten die hierbij horen vormen de middelen die alles op het gebied van de verkoop moeten bevorderen. Maar hoe werkt de marketingmix precies en wat houden de 4 P’s eigenlijk precies in? In dit artikel vindt je de antwoorden.
De 4 marketinginstrumenten in de marketingmix zijn de productmix, prijsmix, plaatsmix en promotiemix. Afgekort zijn dit de 4 P’s. Tegenwoordig voegt men ook een 5e P toe, namelijk de P van Personeel. Men gaat er namelijk van uit dat personeel ook belangrijk is voor het verlenen van service en het personeel kan een twijfelende afnemer over de streep trekken waardoor de inzet van personeel dus van cruciaal belang zou kunnen zijn.
De marketingmix zou je het beste kunnen omschrijven als de beste samenstelling en afstemming van de diverse marketinginstrumenten die de onderneming helpen om de markt zo goed mogelijk te benaderen en te bedienen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat bij de marketingmix zo goed mogelijk rekening is gehouden met de vraag en behoeften van de afnemer, vaak de consument. Eenvoudig is de marketingmix niet, al klinkt het wel zo: de juiste samenstelling van de marketingmix is nogal gecompliceerd en de juiste indeling en uitvoering ervan vergt de nodige tijd en planning. Bovendien moet een marketingmix ook continu bijgesteld worden omdat consumentengedrag of koopgedrag van andere afnemers door trends en ontwikkelingen kan veranderen.
De productmix
De eerste P van de 4P’s is die van de productmix. Binnen de productmix maakt men een onderscheid tussen de diverse productattributen. Deze productattributen zijn:
- verpakking van het product en de merknaam van de producent, waarbij de verpakking niet alleen goed moet ogen maar ook nog het product moet beschermen en de merknaam zorgt voor herkenbaarheid;
- de kwaliteit en vormgeving van het product, welke vooral bepaald worden door het ontwerp en materiaalkeuze;
- accessoires en samenstelling van het assortiment, hierbij zorgt dat de afnemer voor het product ook voor bijhorende zaken bij de producent terecht kan;
- de service-elementen van het product zoals garantie, handleidingen en retourbeleid.
Uiteraard geldt de productmix niet alleen voor goederen maar ook voor diensten.
De prijsmix
De prijs bepaalt in feite het rendement van de onderneming: het heeft een directe invloed op de omzet en vormt eigenlijk de enige opbrengstvariabele voor de onderneming. De ondernemer moet voor elk product of dienst een basisprijs vaststellen die als adviesprijs dient voor een product of productgroep. Wordt er gewerkt met een tussenhandel, zoals groothandels en detaillisten, dan moet er ook voor hen een adviesprijs worden opgesteld. De basisprijs of adviesprijs bepaalt de marge die de ondernemer heeft op een product. Hier kan worden afgeweken als een afnemer ineens een grote partij afneemt, of direct betaalt bij levering. In deze gevallen kan korting worden verleend. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld het verlenen van een krediet waarbij pas na levering betaald hoeft te worden. Deze varianten van de prijsmix kan een afnemer over de streep trekken om met de ondernemer zaken te doen.
De plaatsmix
Een andere benaming voor de plaatsmix is de distributiemix. Met de distributie wordt de beschikbaarheid van de producten aan de afnemers vastgesteld. In sommige gevallen is de afnemer bereid om grotere afstanden voor een product af te leggen, terwijl in andere gevallen de afnemer juist dichtbij het product wil kunnen kopen (bijvoorbeeld brood, dat haalt men doorgaans in de buurt en niet 30km verderop). De plaatsmix is een instrument die wat meer tijd vergt dan eerdergenoemde marketinginstrumenten omdat een ondernemer natuurlijk wat tijd nodig heeft om een goede positie te verwerven op de markt. De ondernemer moet nadenken over de kanalen waar het product wordt aangeboden, de distributiespreiding (het aantal verkooppunten), hoeveel producten moeten er op voorraad gelegd worden voor een tijdige levering zonder kans op bederf of schade en op welke manier de goederen getransporteerd moeten worden.
De promotiemix
Communicatie is uitermate belangrijk om een product goed te kunnen promoten. De potentiële klant moet namelijk wel weten dat je onderneming een product op de markt heeft gezet en dat deze verkrijgbaar is. De promotiemix is een samenstelling van diverse instrumenten die erop gericht zijn om de naamsbekendheid van een product of dienst te vergroten. Deze promotie-instrumenten zijn:
- reclame, waarin het product wordt aangeprezen. Dit kan via advertenties, radio- of tv-reclame, banners op websites, maar ook free publicity in de media;
- Persoonlijke verkoop, denk hierbij aan verkopers in de winkel die je product aanprijzen aan de consument, of straatverkoop. Ook accountmanagers of vertegenwoordigers vallen onder de persoonlijke verkoop.
- Salespromotion, waarbij een product een tijdelijke aanbieding bevat, zoals een extraatje (bijvoorbeeld een gratis sleutelhanger of voordeelbonnen) of bundelvoordeel (bijvoorbeeld 3 halen, 2 betalen). De salespromotion is erop gericht om de omzet op korte termijn snel te verhogen met daarbij als achterliggende gedachte dat deze promotie zal leiden tot herhalingsaankopen;
- Sponsoring, waarbij de ondernemer door middel van het steunen van een sportclub, activiteit of vereniging extra naamsbekendheid wil verwerven;
- Public Relations, waarbij de goede contacten onderhouden met de afnemers centraal staat. Voorbeelden hiervan zijn open dagen, trouwe klanten een cadeau sturen, maar ook investeerders en beleggers tevreden houden door hen te informeren over goede bedrijfsresultaten. Grotere bedrijven hebben vaak een eigen afdeling Public Relations die zich met dit soort zaken bezig houden. Ook hier geldt: de onderneming stimuleert hiermee herhalingsaankopen en/of wil betrokken partijen zo tevreden mogelijk houden.
Personeel
De 5e P is later toegevoegd en is bekend als de P van Personeel of People. Dat personeel belangrijk is voor de onderneming is logisch, maar ook voor de potentiële afnemer kan het belangrijk zijn: elke vorm van contact tussen afnemer en bedrijf moet prettig en aangenaam zijn. Dit geldt dus niet alleen voor verkopers, maar ook voor de secretaresse of wie dan ook binnen het bedrijf. Daarnaast zal het tevreden houden van het eigen personeel de werksfeer en kwaliteitswaarborging alleen maar ten goede komen. Goed en gemotiveerd personeel zal namelijk niet snel de kantjes ervan af lopen.
Hoe alle instrumenten van de marketingmix ingezet kunnen worden voor je site op internet wordt later in aparte artikelen behandeld.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.