Binnen de onderneming wordt er veel invloed uitgeoefend op het marketingbeleid en andere doelstellingen van het bedrijf. Deze vallen onder de micro-omgevingsfactoren. In dit artikel wordt diep ingegaan op hoe de micro-omgevingsfactoren er precies uit zien en hoe deze ingezet worden in het marketingbeleid.
Binnen een onderneming is vaak een onderscheid te maken tussen een aantal afdelingen. Deze worden de ondernemingsfuncties genoemd en bestaat uit de volgende onderdelen:
- topmanagement of directie;
- middenmanagement;
- Uitvoering, waaronder inkoop, productie, marketing, personeel en financiën valt.
Je kan ervan uitgaan dat elke onderneming hetzelfde functioneert: elke eenmanszaak of groot bedrijf heeft te maken met inkoop, grondstoffen of halffabrikaten (of in het geval van de meeste winkeliers: eindproducten), personeelsbeleid (niet het geval als de onderneming maar 1 werkzaam persoon heeft), financieel-economische administratie, promotie, verkoop en andere functies en organen. Zoals je al merkt bepaalt de aard en omvang van het bedrijf hoeveel van deze ondernemingsfuncties in de praktijk ook echt operatief zijn. Zo zal een eenmanszaak met 2 werkzame personen geen aparte personeelsfunctionaris in dienst hebben en zal een bedrijf dat uitsluitend diensten aanbiedt vrij weinig met inkoop doen.
Micro-omgevingsfactoren in de onderneming
Bij de micro-omgevingsfactoren draait het om de interne factoren die de diverse onderdelen van een bedrijf kunnen beïnvloeden. Vaak gaat het dan om randvoorwaarden die aan een onderdeel gelinkt zijn. Voorbeelden hiervan zijn:
- wanneer grondstoffen niet in de juiste kwaliteit verkrijgbaar zijn en de onderneming heeft als doelstelling een kwalitatief goed product op de markt te zetten dan kan het gebrek aan de juiste grondstoffen dit in de weg staan.
- Een speciale actie op het moment dat de productiecapaciteit op haar maximum staat is niet aan te raden omdat de productie-afdeling de extra vraag door zo’n promotie niet aankan.
- Wanneer de onderneming machines moet vervangen die vereist zijn voor de productie en hier een grote hap uit het beschikbare budget van het bedrijf neemt dan kan het zijn dat geplande marketingacties niet door kunnen gaan wegens een mogelijk geldgebrek.
Zo zie je maar dat alle onderdelen van een bedrijf invloed hebben op elkaar en ook afhankelijk zijn van elkaar. Daarom is een goede samenwerking en continu goede informatiestroom noodzakelijk binnen de onderneming.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.