Het marketbenaderingsconcept omdat de visie die een ondernemer heeft hoe de markt benaderd dient te worden. De marktbenadering heeft enorm veel invloed op alle onderdelen van de onderneming en bepaalt per afdeling hoe men te werk moet gaan om zo dicht mogelijk bij dit marktbenaderingsconcept te blijven. Hiervoor is het marketingbenaderingsconcept onderverdeeld in een aantal concepten: het productieconcept, productconcept, verkoopconcept, marketingconcept en het maatschappelijk marktconcept. In dit artikel vind je een goede uitleg hoe deze concepten eruit zien en hoe deze ingezet kunnen worden.
De werking van het productieconcept
Om tot een product tot stand te komen moet eerst de productie opgestart worden. In het productieproces wordt bepaald hoe een product eruit moet komen te zien, hoeveel producten er geproduceerd moeten worden en hoe de distributie van producten eruit moet komen te zien. Ook wordt er bepaald hoeveel personeel er nodig is en welke middelen zoals machines of transportmethodes er vereist zijn. Deze fase is nogal technisch van aard. Toch hangt er ook een stukje marketing aan vast: de kostprijs en efficiency van het produceren bepalen ook de eindprijs voor de afnemer. In het productieconcept heeft de ondernemer bepaald dat een optimale efficiency, productiecapaciteit en bereik van distributie ervoor zorgen dat producten door afnemers gekocht zullen worden. Het productieconcept is vooral op interne processen gericht.
Het productconcept
Bij het productconcept gaat het vooral om productverbetering en de producteigenschappen. Ook hier is het proces met name intern gericht aangezien de ondernemer rechtstreeks invloed heeft op de kwaliteit van het product. In het productconcept gaat men er dus van uit dat kwaliteitsverbeteringen aan het product leidt tot meer afzet.
Het verkoopconcept
Wanneer een markt verzadigd lijkt te gaan raken, dit is wanneer er veel aanbieders op de markt zijn met hetzelfde of nagenoeg vergelijkbaar product, komt het verkoopconcept om de hoek kijken. Het verkoopconcept legt de nadruk op alle inspanningen op gebied van communicatie en uitbreiding van distributiepunten. Simpel gezegd: het verkoopconcept zorgt ervoor dat potentiële klanten de producten vaker zien en de producten daadwerkelijk aan de man worden gebracht. Een bedrijf zal zich in het verkoopconcept gaan richten op reclame en andere verkooptechnieken.
Het marketingconcept uitgelegd
Toch ben je er met alleen reclame maken en zorgen dat je product in meerdere schappen bij verkooppunten liggen er nog niet. Een product eindeloos aanprijzen zonder te luisteren naar de afnemer is eigenlijk zo goed als zinloos. Het luisteren naar de consument of andere afnemer is iets wat men in deze tijd nogal eens lijkt te vergeten, met een teruglopende omzet als gevolg. Daarom is goed luisteren en kijken naar de behoeften van de afnemer echt cruciaal om te kunnen overleven. Oftewel: de ondernemer dient marktgericht te denken om tevreden klanten te behouden en herhalingsaankopen hierdoor te stimuleren. In het marketingconcept stelt de ondernemer de behoefte van de afnemer centraal en worden alle activiteiten (zoals productontwikkeling, productverbetering en distributiebeleid) op deze behoeften afgestemd wat tot meer verkoop zou moeten leiden. Het marketingconcept is daarom eigenlijk het belangrijkste onderdeel van het marktbenaderingsconcept en beïnvloedt met name het productconcept.
Het maatschappelijk marketingconcept
Met het maatschappelijk marketingconcept wordt rekening gehouden met het imago van het bedrijf en haar producten. Heeft het product geen nadelige invloed op het milieu? Of is de vorm van produceren wel milieuvriendelijk of wordt er goed omgegaan met personeel? Het imago van een product of onderneming wordt bepaald door de beeldvorming die de afnemer heeft van het bedrijf of product. Bij het maatschappelijk marketingconcept wordt er rekening gehouden met de neveneffecten die op kunnen treden bij de verkoop van producten aan afnemers. Met name de langere termijn is hier ook belangrijk, zoals milieu-effecten of gevolgschade. Een goede ondernemer maakt ook een maatschappelijk marketingconcept als aanvulling op het marketingconcept. Het maatschappelijk marketingconcept is ook wel bekend als societal marketingconcept en is zowel in het belang van de ondernemer als die van de afnemer.
Het implementeren van het marktbenaderingsconcept
Er zijn drie factoren die ieder een grote invloed spelen op het toepassen van het marktbenaderingsconcept: de kosten, omvang van het aanbod en de houding van de potentiële afnemer. Als één van deze factoren de afzet en omzet laten dalen of stagneren, dan moeten er onderdelen van het marktbenaderingsconcept aangepast worden.
Bij de invloed van de kosten zal het product wellicht aangepast worden wanneer bijvoorbeeld de kosten van grondstoffen stijgen of personeelskosten harder gestegen zijn dan zou mogen. Bij kostendalingen kan de ondernemer ervoor kiezen om het product goedkoper in de markt te zetten of de kostenbesparingen investeren in productontwikkeling om nog beter aan de behoefte van de afnemer te kunnen voorzien.
Wanneer er nieuwe concurrenten toetreden op de markt waarop de onderneming actief is, dan kan het zijn dat het marketingconcept beter afgestemd moet worden op de afnemer. De afnemer heeft door de toetreding van concurrentie ineens meer keuzemogelijkheden en zal dan kiezen voor het product dat het beste aansluit op de behoeften van de afnemer.
Daarnaast is de algemene houding van de afnemer belangrijk. Voor een consument die milieubewust is zal een product dat zo milieuvriendelijk geproduceerd is en geen gevaarlijke of milieubelastende stoffen bevat belangrijker zijn. Trends en ontwikkelingen op de markt zijn daarom voor de ondernemer zeker iets om rekening mee te houden. Negeer je als ondernemer de diverse trends en ontwikkelingen die de markt beïnvloeden, dan kan het zijn dat je de boot mist en een dalende afzet en omzet als gevolg zal hebben. Marktgericht ondernemen is daarom enorm belangrijk om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.